Ruta Trans Ports Btt 3 dies
156,1 km i 3582 m. Ac. +
L´opció de tres dies és una bona opció per gaudir plenament dels Ports. Una proposta que sortint d’Arnes puja fins al Boixar el primer dia (50.76 km i 1.492 m. positius acumulats). El segon dia fins a Caro sumen 50,76 km i 1.278 m. acumulats. El tercer, novament fins a Arnes, es fan 54,95 km i 812 m. de desnivell acumulat. En total, 156,11 km i 3582 m. acumulats en una experiència inoblidable… El recorregut és sempre ciclable, essent en un 95% per pista. El 5% de senders són principalment plans o de poc desnivell, fàcils i sense complicacions. Només hi ha un petit tram el tercer dia, de baixada, amb uns 100 – 150 metres impossibles sobre una bici… però de baixada.
La proposta inclou sopar i allotjament previ al primer dia de ruta a Arnes. Sens dubte, es recomana fer una passejada pel poble per gaudir de la bellesa de l’entorn; dels carrers, places, porxos,… De fet, el 1992 va ser declarat com a Conjunt Històric per la Generalitat de Catalunya. Cal destacar l’Ajuntament, un dels edificis renaixentistes més importants de tot Catalunya. Fins i tot hi ha un bonic Pou de Glaç al costat del poble.
X
Dia 1. Arnes – Beceite – El Boixar
50,76 km i 1.492 m. desnivell acumulat.
La ruta comença, després d’un bon esmorzar, pedalant cap a Beseit. Aviat s’arriba al Toll del Vidre, un lloc magnífic amb una petita font natural molt a prop, a l’altra banda de la riera (i per tant, ja al Matarranya, Terol). Un petit corriol i de nou la pista que porta cap a Beseit.
Beceit. Mitja part.
Una població tranquil·la de poc més de 500 habitants a l’hivern però que quadruplica la xifra a l’estiu. I és que el seu atractiu és tant pel poble en si com per l’entorn, amb congostos, gorgs, coves… De fet, la ruta fa una petita passejada per la població, abans de sortir cap al Congost del Parrisal, seguint el Camí de la Sènia. Uns 4 km més enllà comença l´ascensió per canviar de vall passant pels Estrets de Marraixa. Una segona ascensió fins a superar la cota de 1.080 metres és per trobar la pista que baixa directament al Mas del Racó, en ruïnes i enfonsat al fons de la vall. La pujada fins a Sant Miquel d’Espinalvà és la més exigent de tota la ruta. És una gran construcció, amb diversos espais, envoltada de prats i pastures.
Tot i que cal continuar pujant, fins gairebé el cim del Tossal dels Tres Reis (Cim dels Tres Reis), que separa Catalunya, Aragó i València. Es diu que s’hi reunien per acordar. I és que passant per sota del tossal, la ruta deixa el Matarranya, per entrar al Maestrat, Castelló, a la Tinença de Benifassà. La ruta baixa pel Coll de Tombadons, per tombar per un camí molt trencat i obac fins al fons del Barranc de Trencaladres. Passat el Coll d’Andreu la ruta s’enfila cap al Boixar, que es veu finalment al fons.
Sopar i allotjament al Boixar, en un lloc realment acollidor. Com si estiguéssiu a casa!
X
Dia 2. El Boixar – Mont Caro.
50,76 km i 1.278 m. desnivell acumulat.
Després d’esmorzar, la ruta arriba a la petita carretera local cap a Fredes. Es repeteix un petit tram d’ahir per desviar-se cap al Coll de la Creu, després d’entrar a Tarragona tot just creuar els plans del mas del Ric de Fredes. A partir d’allà i fins al Pla de Millers, la ruta és un puja i baixa constant de petits colls per uns paisatges encantadors. Boixos i falgueres. Bosquets de pi negre al voltant, amb diversos exemplars de grèvols. És impressionant tot allò que l’entorn ofereix. Fins i tot la ruta es desvia puntualment cap a la Casa del Rei, un bonic racó als inicis del riu Matarranya.
Passat el Pla de Millers, després d’una forta baixada, comença un nou tram de colls petits que a poc a poc va pujant fins a la Font de la Cova de les Avellanes, al costat d’un petit aparcament. Els paisatges que han estat envoltant la ruta són meravellosos. Des de les formes geològiques fins a la varietat de flora abans d’assolir l’asfalt, entrant a Caro. Una bonica zona urbanitzada amb diversos bars i restaurants.
Caro. Mitja part.
A la tarda, cal preparar-se abans d’enfilar el tram més dur: l’ascensió al Mont Caro.
La pujada és extraordinària: uns 3,5 km per pujar 350 metres de desnivell. Però realment val la pena. Si el dia és net –sovint fa vent– es pot veure fins a les illes Balears. Finalment, la ruta baixa cap a l’allotjament on hi ha un bon sopar. Un molt bon hostal.
X
Dia 3. Mont Caro – Horta – Arnes.
54,59 km i 812 m. desnivell acumulat.
La primera ascensió per sortir de la zona més urbanitzada és realment exigent. Però a l’altiplà la ruta travessa uns boscos magnífics, envoltats de boixos i falgueres (i grèvols!). Però cal descendir fins al Clot de la Pega, per un entorn insòlit i tornar a pujar per assolir els Plans de Llinars: pastures de vaques i bous. Un petit corriol condueix al Pla de Centelles, enllaçant amb el Refugi de Terranyes o del Torero. Allí s’inicia un llarg corriol, amb un petit tram no ciclable d’uns 150 metres -conegut com els Clots- fins al Coll de Monfort. La baixada continua per una bona pista -llevat d’una suau pujada- passant per davant de diverses masies abandonades (Safrà, Josepó…) fins al Mas de la Franqueta.
Actualment és una àrea de lleure. Però també és l’inici d’un tram nou: Un bonic i fàcil sender. Preciós. No obstant això, cal estar a l’aguait pels vianants que poden haver-hi al sender. La ruta no entra als Estrets –ESTÀ PROHIBIT FER-HO SOBRE LA BICI-sinó que gira per entrar a la pista asfaltada. Ben aviat s’observa de banda el monument en memòria dels bombers morts a l’Incendi d’Horta. Finalment, Horta de Sant Joan.
Horta de Sant Joan. Mitja part.
És un poble singular, carregat d’història. Encara que la ruta travessa per la via principal, val la pena fer una passejada pel nucli antic, amb carrerons estrets que donen la volta al voltant de l’antic Castell dels Templers. També Pablo Picasso va estar un parell de temporades i, per això hi ha un petit Museu força interessant. Recomanable per complet l’accés a l’església parroquial, amb les escales ubicades a l’interior del temple. La ruta continua cap a la Via Verda, passant per Lo Parot, de visita obligada!. Est enllaça amb el camí d’Arnes, entrant al poble pel vessant nord.
S
RESUM
XXXXXX DISTÀNCIA TOTAL ALTIMETRIA TOTAL
Dia 1: 50,76 km. 1.492 m. Desn. Acum. Posit.
Dia 2: 50,76 Km. 1.278 m. Desn. Acum. Posit.
Dia 3: 54,59 Km. 812 m. Desn. Acum. Posit.
TOTAL: 156,11 Km. 3.582 m. Desn. Acum. Posit.
Z
INCLOU:
- 3 Allotjaments en règim de Mitja Pensió.
- Transport de l´equipatge des de l’allotjament de sortida fins al d’arribada.
- Assegurança obligatòria.
- Mapes i tracks de la ruta.
S
NO INCLOU:
- Lloguer de Bicicleta (opcional).
- Dinar al migdia tipus pícnic (opcional).
- Begudes, aperitius, etc. no inclosos al menú.
- Assegurança de Cancel·lació (opcional).
- Lloguer de GPS, amb el suport, brides, 2 joc de piles i carregador (opcional).
- Allotjament a Mitja Pensió nit posterior ruta (opcional).
- Altres (tot allò que no s’hagi especificat)